چرا هواگیری ترمز اهمیت دارد؟

ترمز خودرو اولین خط دفاع شما در برابر خطرات رانندگی است. وجود هوا در لوله‌های سیستم ترمز باعث کاهش فشار هیدرولیکی شده و ممکن است عملکرد ترمز را دچار اختلال کند. در این مقاله با آموزش هواگیری ترمز آشنا می‌شوید تا از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری شود.

سیستم ترمز چگونه کار می‌کند؟

اکثر خودروهای امروزی از سیستم ترمز هیدرولیکی استفاده می‌کنند. در این سیستم، فشار پا بر پدال، مایع ترمز را در خطوط منتقل کرده و پیستون‌ها را فعال می‌کند. هر گونه حباب هوا در این خطوط باعث می‌شود فشار به‌درستی منتقل نشود.

انواع سیستم ترمز:

  •  ترمز هیدرولیکی معمولی: رایج در اکثر خودروها
  •  سیستم ABS (ضد قفل): در خودروهای مدرن برای کنترل بیشتر هنگام ترمزگیری
  • ترمزهای برقی یا بادی: در خودروهای سنگین و الکتریکی

روش هواگیری بسته به نوع سیستم ممکن است متفاوت باشد.

دلایل ورود هوا به سیستم ترمز

  • نشت یا باز بودن اتصالات
  • تعویض یا تعمیر قطعات ترمز
  • پایین بودن سطح مایع ترمز
  • عبور زمان و فاسد شدن مایع ترمز

ابزارهای مورد نیاز برای هواگیری

  • آچار مخصوص پیچ هواگیری
  • بطری شفاف یا ظرف جمع‌آوری
  • شلنگ پلاستیکی شفاف
  • مایع ترمز نو (متناسب با مدل خودرو: DOT 3, DOT 4, DOT 5.1)
  • جک و پایه مطمئن
  • ابزار مخصوص هواگیری (در بخش بعد توضیح داده می‌شود)
  • دستکش، عینک ایمنی، چراغ کار
آموزش هواگیری ترمز

روش‌های مختلف هواگیری سیستم ترمز

1. روش سنتی دو نفره (پرفشار دستی)

مراحل:

  1. باز کردن مخزن مایع ترمز
  2. بالا بردن خودرو
  3. اتصال شلنگ به پیچ هواگیری چرخ عقب راست
  4. نفر دوم چند بار پدال ترمز را فشار می‌دهد
  5. با باز کردن پیچ، هوا و مایع خارج می‌شود
  6. وقتی حباب هوا قطع شد، پیچ را بسته و برای چرخ بعدی تکرار کنید

نکته: مراقب خشک شدن مخزن مایع باشید؛ این کار باعث ورود هوای جدید می‌شود.

آموزش هواگیری ترمز

2. روش یک نفره با ابزارمخصوص

ابزارهای رایج:

  • Vacuum Bleeder: با ایجاد مکش، هوا و مایع را از پیچ هواگیری خارج می‌کند.
  • Pressure Bleeder: با فشار دادن مایع از بالای مخزن، فرآیند را اتوماتیک انجام می‌دهد.

مزایا:

  • نیاز به کمک‌دست ندارد
  • دقیق‌تر و تمیزتر است
  • مناسب برای سیستم‌های ABS
آموزش هواگیری ترمز

3. هواگیری سیستم ABS

در خودروهای دارای ABS، ممکن است هواگیری دستی باعث باقی‌ماندن هوا در یونیت ABS شود. برخی خودروها نیاز به اتصال دستگاه دیاگ و فعال‌سازی پمپ ABS دارند. در این موارد، توصیه می‌شود کار به تعمیرکار متخصص سپرده شود.

نکات مهم در طول هواگیری

 

  • همیشه از مایع ترمز نو و باز نشده استفاده کنید.
  • هرگز مایع کهنه را به سیستم برنگردانید.
  • مراقب باشید مایع ترمز با رنگ خودرو تماس نداشته باشد؛ باعث خوردگی رنگ می‌شود.
  • سیستم را پس از هواگیری تست کنید (در محیط امن)
  • سطح مایع را همیشه بررسی و تنظیم نمایید

روش تست بعد از هواگیری

  • فشار پدال باید سفت و یک‌دست باشد
  • خودرو باید در فاصله کوتاه متوقف شود
  • در ترمزگیری شدید، خودرو نباید به یک طرف بکشد
  • اگر هنوز پدال شل است، احتمال باقی‌ماندن هوا وجود دارد

پرسش‌های رایج

بله. توصیه می‌شود هر ۲ سال یا ۴۰٬۰۰۰ کیلومتر مایع ترمز تعویض شود.

خیر. خودروهای ABS یا ترمز برقی نیاز به مراحل خاص دارند.

بهتر است کل سیستم به ترتیب چرخ‌ها هواگیری شود تا اطمینان کامل حاصل گردد.

اشتباهات رایج در هواگیری ترمز

  • استفاده از مایع ترمز نامناسب
  • باز کردن بیش از حد پیچ هواگیری
  • خشک شدن مخزن در طول کار
  • عجله در بستن پیچ‌ها
  • عدم تست نهایی ترمز

با رعایت نکات این آموزش هواگیری ترمز، می‌توانید از ایمنی سیستم ترمز اطمینان حاصل کنید.

دستگاه های شرکت افران

5/5 - (1 امتیاز)