بروز رسانی در تاریخ 1403/08/15
سیستم ترمز یکی از حیاتیترین و مهمترین بخشهای خودرو به شمار میرود. عملکرد صحیح این سیستم بهطور مستقیم بر ایمنی راننده، سرنشینان و دیگر افراد در جاده تأثیر میگذارد. بنابراین، آگاهی از اجزای مختلف سیستم ترمز و نحوه عملکرد آنها میتواند به نگهداری بهتر و افزایش ایمنی خودرو کمک کند. در این مقاله به بررسی اجزای اصلی سیستم ترمز خودرو خواهیم پرداخت.
سیستم ترمز در واقع مجموعهای از قطعات و مکانیزمهاست که برای کاهش سرعت خودرو یا توقف آن طراحی شدهاند. این سیستم بهطور کلی به دو دسته اصلی تقسیم میشود: ترمزهای دیسکی و ترمزهای درام. در این مقاله، به اجزای مختلف این سیستم و نحوه کارکرد آنها خواهیم پرداخت.
پدال ترمز اولین نقطه تماس راننده با سیستم ترمز است. با فشار دادن این پدال، راننده سیگنالی به سیستم هیدرولیک ارسال میکند تا سایر اجزای سیستم ترمز فعال شوند. پدال ترمز معمولاً با یک حسگر فشار و یک مکانیزم هیدرولیکی مرتبط است.
مایع ترمز مادهای است که برای انتقال نیرو در سیستم ترمز استفاده میشود. این مایع باید دارای ویژگیهای خاصی از جمله نقطه جوش بالا و مقاومت در برابر یخزدگی باشد. مایعات ترمز به دو دسته اصلی تقسیم میشوند: DOT 3 و DOT 4، که هرکدام ویژگیهای خاص خود را دارند.
DOT 3: این نوع مایع ترمز معمولاً در خودروهای معمولی استفاده میشود و نقطه جوش آن نسبتاً پایینتر است.
DOT 4: مایع ترمز DOT 4 دارای نقطه جوش بالاتر است و برای خودروهای با عملکرد بالاتر و یا خودروهای مسابقهای مناسبتر است.
سیلندر اصلی به عنوان قلب سیستم هیدرولیک عمل میکند. این جزء پس از فشار دادن پدال ترمز، مایع ترمز را به کالیپرها یا کالیپرهای ترمز هدایت میکند. این سیلندر معمولاً از دو محفظه تشکیل شده است که بهصورت جداگانه عمل میکنند تا ایمنی بیشتری را تضمین کنند.
کالیپر ترمز جزء اصلی در سیستم ترمز دیسکی است. این جزء بهعنوان یک نیروی فشار عمل میکند و پدهای ترمز را به سمت دیسک ترمز فشار میدهد. کالیپرها میتوانند بهصورت یکطرفه یا دوطرفه طراحی شوند، که به نوع طراحی خودرو بستگی دارد.
پدهای ترمز، که معمولاً از مواد ترکیبی یا سرامیکی ساخته میشوند، وظیفه ایجاد اصطکاک لازم برای کاهش سرعت خودرو را دارند. این پدها باید بهطور دورهای تعویض شوند، زیرا با گذشت زمان دچار سایش میشوند و توانایی خود را برای ایجاد اصطکاک کافی از دست میدهند.
دیسک ترمز یکی دیگر از اجزای کلیدی سیستم ترمز دیسکی است. این دیسک معمولاً از فولاد یا چدن ساخته میشود و با چرخش چرخها به حرکت در میآید. زمانی که پدهای ترمز به دیسک فشار میآورند، اصطکاک ایجاد میشود و باعث کاهش سرعت یا توقف خودرو میشود. دیسکها نیز باید بهطور دورهای بررسی و تعویض شوند.
در برخی خودروها، از سیستم ترمز درام بهجای دیسکی استفاده میشود. در این سیستم، کالیپرها و دیسکها بهجای آن، کاسهای (درام) دارند که پدهای ترمز داخل آن قرار میگیرند. این نوع سیستم معمولاً در خودروهای کوچک و اقتصادی بیشتر مشاهده میشود.
بسیاری از خودروهای جدید به سنسورهای ترمز مجهز هستند که به راننده اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت سیستم ترمز ارائه میدهند. این سنسورها میتوانند در صورت وجود مشکلی در سیستم، هشدارهایی به راننده ارسال کنند.
سیستم ترمز ضد قفل (ABS) یکی از تکنولوژیهای مدرن است که به کاهش احتمال قفل شدن چرخها هنگام ترمزگیری ناگهانی کمک میکند. این سیستم با استفاده از حسگرها و کنترلرهای الکترونیکی، فشار ترمز را بهطور هوشمند تنظیم میکند و مانع از قفل شدن چرخها میشود.
نحوه عملکرد سیستم ترمز به شرح زیر است:
نگهداری مناسب از سیستم ترمز میتواند به عملکرد بهتر و افزایش ایمنی خودرو کمک کند. نکات زیر را در نظر داشته باشید:
نتیجهگیری
سیستم ترمز خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر یک نقش مهمی در عملکرد کلی این سیستم دارند. آگاهی از اجزای سیستم ترمز و نحوه عملکرد آنها به رانندگان کمک میکند تا از ایمنی و عملکرد بهینه خودرو خود اطمینان حاصل کنند. با رعایت نکات نگهداری و بررسیهای دورهای، میتوان از بروز مشکلات جدی در سیستم ترمز جلوگیری کرد و رانندگی امنتری داشت.