انواع سیستم ترمز خودرو

امروزه انواع سیستم ترمز خودرو از جمله بخش‌های حیاتی هر وسیله نقلیه محسوب می‌شوند که نقش اصلی در ایمنی خودرو دارند. با توجه به تکنولوژی‌های جدید، خودروها به انواع سیستم‌های ترمز مختلف مجهز شده‌اند. در این مقاله، به بررسی انواع سیستم ترمز خودرو و ویژگی‌های هر یک می‌پردازیم.

1. سیستم ترمز کاسه‌ای (Drum Brake)

 

ترمز کاسه‌ای یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین انواع سیستم ترمز خودرو است. این سیستم از یک کاسه‌ی فلزی که در داخل آن کفشک‌های ترمز قرار دارند تشکیل شده است. وقتی پدال ترمز فشرده می‌شود، کفشک‌های ترمز به دیواره‌های داخلی کاسه فشار وارد می‌کنند و باعث کاهش سرعت یا توقف خودرو می‌شوند.

  •  
  • هزینه پایین تولید
  • کارایی مناسب در خودروهای سبک
  • دوام بیشتر در مقایسه با برخی دیگر از انواع ترمزها
  • اتلاف حرارت کمتر نسبت به سیستم‌های دیگر، که می‌تواند باعث افت عملکرد شود
  • وزن بیشتر نسبت به سیستم‌های دیسکی
  •  نیاز به سرویس و نگهداری بیشتر
انواع سیستم ترمز خودرو .سیستم ترمز کاسه‌ای خودرو.دیسک تراش درجا . دیسک تراش روکار

2. سیستم ترمز دیسکی (Disc Brake)

سیستم ترمز دیسکی به دلیل کارایی بالاتر و عملکرد بهتر در شرایط سخت‌تر به‌ویژه در خودروهای پرسرعت، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این سیستم از یک دیسک چرخان و کالیپر تشکیل شده است. زمانی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، کالیپر به دیسک فشار می‌آورد و اصطکاک باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود.

  •  
  • اتلاف حرارت بهتر: دیسک‌ها سریع‌تر خنک می‌شوند که مانع از گرم شدن بیش از حد ترمز می‌شود.
  • قدرت ترمزگیری بالاتر: به خصوص در سرعت‌های بالا و شرایط آب و هوایی نامساعد.
  • پایداری بیشتر: در خودروهای سنگین‌تر و پرسرعت عملکرد بهتری دارند.
  •  
  • هزینه تولید بالاتر
  • نیاز به تعمیر و نگهداری تخصصی‌تر
  • ممکن است در برخی شرایط، به ویژه در خودروهای قدیمی‌تر، سریع‌تر دچار ساییدگی شوند.
  •  
سیستم ترمز دیسکی و نحوه عملکرد آن.دیسک تراش درجا . دیسک تراش روکار

3. سیستم ترمز ضد قفل (ABS – Anti-lock Braking System)

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های ترمز خودرو است که برای جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمزگیری شدید طراحی شده است. این سیستم با استفاده از سنسورها و کامپیوترهای کنترل، زمانی که چرخ‌ها به قفل نزدیک می‌شوند، فشار ترمز را کاهش داده و سپس دوباره آن را افزایش می‌دهد.

  • ایمنی بیشتر: مانع از قفل شدن چرخ‌ها و سر خوردن خودرو می‌شود.
  • کنترل بهتر خودرو: به ویژه در شرایط لغزنده یا هنگام ترمزگیری ناگهانی.
  • کاهش خطر تصادفات: در شرایط اضطراری به راننده کمک می‌کند که کنترل خودرو را حفظ کند.
  •  
  • هزینه تولید و نگهداری بیشتر
  • نیاز به تعمیرات تخصصی
  • در برخی خودروها ممکن است عملکرد آن بهینه نباشد
  •  
سیستم ترمز ABS ضد قفل خودرو.دیسک تراش درجا . دیسک تراش روکار

4. سیستم ترمز الکترونیکی (EBD – Electronic Brakeforce Distribution)

سیستم EBD یک سیستم پیشرفته است که به‌طور هوشمند نیروی ترمز را بین چرخ‌ها توزیع می‌کند. این سیستم به ویژه در خودروهایی که بار نامتعادل دارند یا در شرایط مختلف جاده‌ای کار می‌کنند، مفید است.

  • توزیع هوشمند نیروی ترمز: جلوگیری از سر خوردن و افزایش کنترل خودرو.
  • افزایش عمر مفید ترمز: با توزیع مناسب فشار، فرسایش ترمز به صورت متوازن انجام می‌شود.
  • ایمنی بیشتر: در هنگام حرکت در پیچ‌ها و جاده‌های ناهنجار عملکرد بهتری دارد.
  •  
  • هزینه بالاتر
  • نیاز به سنسورها و تکنولوژی پیشرفته‌تر
  • نیاز به سرویس دوره‌ای
  •  
انواع سیستم ترمز خودرو .سیستم توزیع نیروی ترمز EBD.دیسک تراش درجا . دیسک تراش روکار

5. سیستم ترمز کمکی (Brake Assist)

سیستم ترمز کمکی یا BA به‌طور خودکار نیروی ترمز را در شرایط اضطراری افزایش می‌دهد. این سیستم هنگامی که راننده فشار ضعیفی به پدال ترمز وارد می‌کند اما خودرو به ترمز قوی‌تری نیاز دارد، به کمک راننده می‌آید و فشار ترمز را افزایش می‌دهد.

  • افزایش ایمنی: در شرایط اضطراری و هنگامی که راننده به موقع واکنش نمی‌دهد.
  • بهبود عملکرد ترمز: به ویژه در خودروهایی که سیستم ABS دارند.
  • کنترل بهتر در مواقع بحرانی: کاهش فاصله توقف و جلوگیری از تصادفات.
  • در خودروهای قدیمی‌تر در دسترس نیست.
  • نیاز به تنظیمات دقیق دارد تا از فعال شدن ناگهانی و غیرضروری جلوگیری شود.
سیستم ترمز کمکی خودرو.انواع سیستم ترمز خودرو.دیسک تراش درجا . دیسک تراش روکار

6. سیستم ترمز پارکینگ الکترونیکی (EPB – Electronic Parking Brake)

ترمز پارکینگ الکترونیکی یا EPB یکی دیگر از سیستم‌های مدرن است که با فشار یک دکمه، خودرو را در حالت پارک قرار می‌دهد. این سیستم به‌جای اهرم دستی، از موتورهای الکتریکی برای قفل کردن چرخ‌ها استفاده می‌کند.

  • آسانی استفاده: فقط با یک دکمه خودرو در حالت پارک قرار می‌گیرد.
  • ایمنی بیشتر: به‌ویژه در جاده‌های شیب‌دار، عملکرد بهتری دارد.
  • فضای بیشتر: به دلیل حذف اهرم دستی، فضای داخلی کابین خودرو بیشتر می‌شود.
  •  
  • در صورت خرابی، تعمیرات آن هزینه‌بر است.
  • در برخی خودروها ممکن است فعال‌سازی دستی آن مشکل‌ساز باشد.
  •  
انواع سیستم ترمز خودرو.سیستم ترمز پارکینگ الکترونیکی EPB.دیسک تراش درجا . دیسک تراش روکار

سیستم ترمز یکی از اجزای حیاتی هر خودرویی است که تأثیر مستقیمی بر ایمنی و کنترل خودرو دارد. در این مقاله به بررسی انواع سیستم ترمز خودرو پرداختیم، از سیستم‌های کاسه‌ای و دیسکی گرفته تا سیستم‌های پیشرفته‌تری مانند ABS، EBD، و EPB. هر یک از این سیستم‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب نوع مناسب بستگی به نیازها و شرایط استفاده شما دارد.

مطمئن شوید که خودرو شما به سیستم ترمز مناسبی مجهز باشد تا در شرایط مختلف از ایمنی و کنترل کامل برخوردار شوید. توجه به نگهداری دوره‌ای و تعمیرات به‌موقع نیز می‌تواند طول عمر و عملکرد بهینه سیستم ترمز خودرو را تضمین کند.

دستگاه های شرکت افران

5/5 - (1 امتیاز)