انواع کالیپر ترمز را بشناسیم

کالیپر ترمز یکی از اجزای اساسی سیستم ترمز خودرو است که نقش مهمی در کاهش سرعت و توقف خودرو ایفا می‌کند. انتخاب صحیح کالیپر ترمز می‌تواند به عملکرد بهتر سیستم ترمز و افزایش ایمنی کمک کند. در این مقاله، انواع کالیپرهای ترمز و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید انتخاب مناسب‌تری برای خودروی خود داشته باشید.

انحراف دیسک ترمز

آنچه در این مقاله می خوانید

کالیپر ترمز چیست؟

کالیپر ترمز یک قطعه حیاتی در سیستم ترمز خودرو است که از طریق فشرده کردن لنت‌های ترمز به دیسک ترمز، عمل ترمزگیری را انجام می‌دهد. کالیپرهای ترمز معمولاً از دو قسمت اصلی تشکیل می‌شوند: محفظه‌ای که لنت‌ها را نگه می‌دارد و سیلندر هیدرولیک که لنت‌ها را به دیسک ترمز فشار می‌دهد. این قطعه به‌طور مستقیم به سیستم ترمز خودرو متصل است و باید به‌درستی کار کند تا خودرو بتواند به‌طور ایمن توقف کند.

انواع کالیپر ترمز

کالیپرهای ترمز در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. در این بخش به معرفی انواع کالیپر ترمز خواهیم پرداخت

کالیپر ترمز یک طرفه (Single Piston Caliper)

کالیپرهای یک طرفه یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین انواع کالیپرهای ترمز هستند. این کالیپرها از یک پیستون هیدرولیک استفاده می‌کنند که فشار لازم را برای فشردن لنت‌ها به دیسک ترمز وارد می‌کند. هنگامی که پیستون فعال می‌شود، لنت‌ها به یک طرف دیسک ترمز فشار می‌آورند.

دیسک ترمز خودرو

مزایا:

  • طراحی ساده و ارزان‌تر
  • وزن کمتر و مناسب برای خودروهای سبک
  • عملکرد خوب در شرایط نرمال رانندگی

معایب:

  • توزیع فشار یکنواخت نیست و ممکن است موجب سایش غیر یکنواخت لنت‌ها شود
  • در خودروهای سنگین‌تر یا خودروهایی با نیاز به ترمزگیری سنگین‌تر ممکن است کارایی کمتری داشته باشد.
 

کالیپر ترمز دو طرفه (Double Piston Caliper)

کالیپرهای دو طرفه به جای یک پیستون از دو پیستون استفاده می‌کنند که در دو طرف لنت‌ها قرار دارند. این نوع کالیپر معمولاً برای خودروهای سنگین‌تر یا خودروهایی با نیاز به ترمزگیری بیشتر مناسب است. دو پیستون به‌طور هم‌زمان فشار بیشتری به لنت‌ها وارد می‌کنند و این موجب توزیع یکنواخت‌تر فشار می‌شود.

مشکلات دیسک ترمز .دیسک تراش درجا . دیسک تراش روکار.تابگیری رینگ . دیسک تراش رومیزی. کالیپر ترمز دو طرفه (Double Piston Caliper)

مزایا:

  • توزیع یکنواخت فشار بر روی لنت‌ها
  • عملکرد بهتری در شرایط ترمزگیری شدید و برای خودروهای سنگین‌تر
  • عمر طولانی‌تر لنت‌ها

معایب:

  • پیچیده‌تر و گران‌تر از کالیپرهای یک طرفه
  • وزن بیشتر

کالیپر ترمز چهار پیستونه (Four-Piston Caliper)

کالیپرهای چهار پیستونه به‌طور معمول در خودروهای اسپرت، مسابقه‌ای و خودروهای با عملکرد بالا استفاده می‌شوند. در این کالیپرها، چهار پیستون به‌طور مساوی در چهار طرف لنت‌ها قرار دارند که موجب توزیع بسیار یکنواخت فشار و قدرت ترمزگیری می‌شود. این نوع کالیپر معمولاً در دیسک‌های ترمز بزرگ‌تر و با قدرت ترمزگیری بیشتر به‌کار می‌رود.

کالیپر ترمز چهار پیستونه (Four-Piston Caliper)

مزایا:

  • قدرت ترمزگیری بالا و توزیع یکنواخت‌تر فشار
  • عملکرد عالی در شرایط ترمزگیری شدید
  • عمر طولانی‌تر لنت‌ها

معایب:

  • پیچیدگی بالا و هزینه بیشتر
  • وزن بیشتر و مناسب برای خودروهای سبک نیست

کالیپر ترمز روتاری (Rotary Caliper)

کالیپرهای روتاری یا پیستونی، یک نوع کالیپر پیشرفته هستند که به جای حرکت خطی پیستون‌ها، حرکت چرخشی دارند. این کالیپرها معمولاً در سیستم‌های ترمز بادی یا هیدرولیکی پیشرفته کاربرد دارند.

کالیپر ترمز روتاری (Rotary Caliper)

مزایا:

  • عملکرد عالی در سیستم‌های پیشرفته
  • قابلیت کار در شرایط خاص مانند ترمزهای بادی یا صنعتی

معایب:

  • پیچیدگی ساخت و تعمیرات گران‌تر
  • معمولاً در خودروهای مصرفی یافت نمی‌شوند و بیشتر در صنایع یا وسایل نقلیه خاص استفاده می‌شوند

کالیپر ترمز مونوبلاک (Monoblock Caliper)

کالیپرهای مونوبلاک، یکی از انواع کالیپرهای پیشرفته و بسیار مقاوم هستند که از یک تکه فلز ساخته شده‌اند. این کالیپرها معمولاً برای خودروهای مسابقه‌ای و اسپرت طراحی شده‌اند و به دلیل ساختار یکپارچه خود، نسبت به فشار و حرارت مقاوم‌تر هستند.

5 -%title

مزایا:

  • استحکام بالا و کارایی بسیار خوب در شرایط شدید
  • توزیع فشار بسیار یکنواخت و کاهش خطر آسیب به سیستم ترمز
  • عمر طولانی‌تر و کاهش نیاز به تعمیرات

معایب:

  • هزینه بالا
  • مناسب برای خودروهای معمولی نیست و بیشتر برای خودروهای حرفه‌ای و مسابقه‌ای طراحی شده‌اند

کالیپر ترمز بادی (Air Caliper)

کالیپرهای بادی معمولاً در سیستم‌های ترمز بادی خودروها و وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون‌ها و اتوبوس‌ها به کار می‌روند. این کالیپرها به جای هیدرولیک از فشار هوا برای فعال‌سازی پیستون‌ها استفاده می‌کنند.

کالیپر ترمز بادی (Air Caliper)

مزایا:

  • مناسب برای خودروهای سنگین و وسایل نقلیه صنعتی
  • کاهش مصرف مایعات هیدرولیک و استفاده از سیستم بادی

معایب:

  • پیچیدگی در سیستم تعمیر و نگهداری
  • عملکرد محدود در شرایط خاص

نکات مهم در انتخاب کالیپر ترمز مناسب

نیاز به ترمزگیری:

اگر رانندگی شما بیشتر در شرایط عادی است، کالیپرهای یک طرفه یا دو طرفه کافی خواهند بود. اما اگر از خودرو در شرایط سخت یا با بار زیاد استفاده می‌کنید، کالیپرهای چهار پیستونه یا مونوبلاک بهترین انتخاب هستند.

 

وزن خودرو:

خودروهای سبک‌تر به کالیپرهای ساده‌تر نیاز دارند، در حالی که خودروهای سنگین‌تر به کالیپرهایی با عملکرد بیشتر نیاز دارند.

 

هزینه:

کالیپرهای پیشرفته‌تر مانند مونوبلاک یا چهار پیستونه هزینه بیشتری دارند، بنابراین باید هزینه و عملکرد را در نظر بگیرید.

کالیپر ترمز یکی از اجزای کلیدی سیستم ترمز است که باید مطابق با نوع خودرو و شرایط رانندگی انتخاب شود. هر نوع کالیپر ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارد، بنابراین مهم است که بر اساس نیازهای خودروی خود تصمیم بگیرید. انتخاب کالیپر مناسب می‌تواند عملکرد بهتری از سیستم ترمز شما داشته باشد و ایمنی خودرو را تضمین کند.

دستگاه های شرکت افران

امتیاز دهید