دیسک ترمز سوراخ‌دار بخریم یا معمولی؟

انتخاب دیسک ترمز مناسب یکی از موارد مهم در ایمنی و عملکرد خودرو است. بسیاری از رانندگان هنگام تعویض دیسک ترمز با سوال مواجه می‌شوند که آیا دیسک ترمز سوراخ‌دار بهتر است یا دیسک معمولی؟ این مقاله به مقایسه این دو نوع دیسک، کاربردها، مزایا و معایب هر کدام می‌پردازد تا شما بتوانید بهترین تصمیم را برای خودروی خود بگیرید.

آنچه در این مقاله می خوانید

دیسک ترمز چیست؟

دیسک ترمز بخشی از سیستم ترمز دیسکی خودرو است که وظیفه کاهش سرعت یا توقف کامل خودرو را دارد. دیسک ترمز در کنار لنت‌ها، گرمای ناشی از اصطکاک را جذب کرده و پایداری خودرو را تضمین می‌کند.

مشکلات دیسک ترمز .دیسک تراش درجا . دیسک تراش روکار.تابگیری رینگ . دیسک تراش رومیزی. کالیپر ترمز دو طرفه (Double Piston Caliper)

دیسک ترمز معمولی

جنس دیسک ترمز.دیسک ترمز معمولی

ویژگی‌ها:

 ساختار ساده: دیسک‌های معمولی از جنس فلزات مقاوم مانند چدن یا فولاد تولید می‌شوند.

کاربرد گسترده: بیشتر در خودروهای سواری معمولی و غیرورزشی استفاده می‌شوند.

طول عمر بالا: به دلیل سطح ساده، کمتر دچار ترک یا شکستگی می‌شوند

مزایا:

 مقرون‌به‌صرفه بودن: قیمت دیسک‌های معمولی نسبت به نوع سوراخ‌دار کمتر است.

 دوام بیشتر: برای رانندگی‌های روزمره و شرایط عادی بسیار مناسب هستند.

سرویس و نگهداری آسان: تعمیر و تعویض این نوع دیسک‌ها به‌راحتی انجام می‌شود.

معایب:

گرمای زیاد: در شرایط رانندگی سنگین ممکن است گرمای زیادی ایجاد شود که عملکرد ترمز را کاهش می‌دهد.

کاهش قدرت ترمزگیری در رطوبت: دیسک‌های معمولی ممکن است در شرایط بارانی یا مرطوب عملکرد کمی ضعیف‌تری داشته باشند.

دیسک ترمز سوراخ‌دار

مشکلات دیسک ترمز .دیسک تراش درجا . دیسک تراش روکار.تابگیری رینگ . دیسک تراش رومیزی. کالیپر ترمز دو طرفه (Double Piston Caliper)

ویژگی‌ها:

طراحی ویژه: روی سطح دیسک‌های سوراخ‌دار، حفره‌هایی ایجاد شده که هدف آن افزایش کارایی در شرایط خاص است.

کاربرد در خودروهای اسپرت: این دیسک‌ها بیشتر در خودروهای مسابقه‌ای یا خودروهایی که تحت فشار رانده می‌شوند، کاربرد دارند.

مزایا:

خنک‌کنندگی بهتر: حفره‌ها باعث تهویه و خروج سریع‌تر گرما می‌شوند.

کاهش وزن: دیسک سوراخ‌دار نسبت به معمولی سبک‌تر است.

عملکرد بهتر در رطوبت: حفره‌ها آب را سریع‌تر از سطح دیسک خارج می‌کنند.

زیبایی ظاهری: طراحی سوراخ‌دار جلوه‌ای اسپرت و مدرن به خودرو می‌بخشد.

معایب:

هزینه بیشتر: دیسک‌های سوراخ‌دار نسبت به نوع معمولی گران‌تر هستند.

عمر کوتاه‌تر: حفره‌ها ممکن است ترک‌خوردگی را تسریع کنند، به‌ویژه در شرایط سنگین.

نیاز به مراقبت ویژه: برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی، نیاز به نگهداری بیشتری دارند.

مقایسه دیسک ترمز معمولی و سوراخ‌دار

دیسک سوراخ دار

دیسک معمولی

ویژگی ها

خودروهای اسپرت و رانندگی سنگین

خودروهای عادی

کاربرد

بیشتر

کمتر

قیمت

بالا

معمولی

خنک کنندگی

کمتر

بیشتر

طول عمر

اسپرت و جذاب

ساده

ظاهر

عالی

متوسط

عملکرد در رطوبت

کدام دیسک ترمز مناسب شماست؟

انتخاب بین دیسک ترمز معمولی و سوراخ‌دار بستگی به نوع استفاده شما از خودرو دارد.

اگر:

 رانندگی شما بیشتر در شهر و در شرایط عادی است.

نیازی به رانندگی‌های پرسرعت یا پرتنش ندارید.
دیسک معمولی انتخاب مناسبی است.

نقش دیسک ترمز در اتومبیل.دیسک تراش درجا . دیسک تراش روکار.میزان ترمز بر خرابی دیسک.ترمز دیسکی خنک شونده.دیسک ترمز معمولی

اما اگر:

 به‌دنبال عملکرد بهتر در رانندگی پرسرعت هستید.

خودرو شما اسپرت یا مجهز به سیستم‌های تقویتی است.
دیسک سوراخ‌دار می‌تواند گزینه بهتری باشد.

مشکلات دیسک ترمز .دیسک تراش درجا . دیسک تراش روکار.تابگیری رینگ . دیسک تراش رومیزی. کالیپر ترمز دو طرفه (Double Piston Caliper)

نگهداری از دیسک ترمز

صرف‌نظر از نوع دیسک، نگهداری صحیح از آن اهمیت بالایی دارد:

دیسک ترمز یکی از اجزای کلیدی سیستم ترمز خودرو است که در ایمنی رانندگی نقش مهمی دارد. دیسک‌های سوراخ‌دار با ویژگی‌های خاص خود مناسب رانندگی‌های پرتنش و خودروهای اسپرت هستند، درحالی‌که دیسک‌های معمولی برای شرایط رانندگی عادی عملکرد بهتری دارند.


با توجه به نیاز و نوع خودرو، انتخاب دیسک مناسب می‌تواند ایمنی و کارایی خودرو را تضمین کند. همچنین، نگهداری و سرویس به‌موقع دیسک‌ها باعث افزایش عمر مفید آن‌ها خواهد شد.

دستگاه های شرکت افران

5/5 - (1 امتیاز)